محققان دانشگاه MIT به روشی سریع و ارزان برای کوچک کردن اجسام تا مقیاس نانو دست پیدا کرده اند.

این فرایند که Implosion Fabrication نام دارد با استفاده از یک پلیمر با قدرت جذب بالا به نام پلی‌ اکریلات میسر شده که در پوشک بچه هم کاربرد دارد. در نخستین مرحله از فرایند کوچک سازی با افزودن یک محلول به پلی‌ اکریلات این پلیمر متورم می شود.

 

کوچک کردن نقاشی آلیس در سرزمین عجایب با استفاده از این فرایند

سپس با استفاده از لیزر مولکول های فلورسین در الگوهای مورد نظر به پلی‌ اکریلات می پیوندند. این مولکول ها به عنوان لنگر مورد استفاده قرار گرفته و محققان موادی که قرار است کوچک شوند را به آن ها می چسبانند. «ادوارد بویدن»، از محققان این پروژه می گوید:

با استفاده از نور لنگرها را در مکان مورد نظر نصب می کنید و سپس هرچیزی که دوست دارید را به آن می چسبانید. این ماده می تواند فلز، یک نقطه کوانتومی، بخشی از DNA یا نانو ذرات طلا باشد.

محققان برای خشک کردن داربست پلی‌ اکریلات از اسید بهره می برند. این فرایند باعث می شود که مواد متصل به پلی‌ اکریلات تا یک هزارم سایز اصلی کوچکتر شوند.

جذابترین بخش داستان مقیاس پذیری و سهولت این فرایند است تا جایی که به گفته محققان MIT بسیاری از آزمایشگاه های مواد و زیست شناسی از تجهیزات لازم برای کوچک کردن مقیاس اشیاء تا حد نانو برخوردار هستند.

هدف از این آزمایش کاربردهای بسیار زیاد کوچک ساختن اشیاء و مواد در زمینه هایی نظیر رباتیک و اپتیک عنوان شده است. برای مثال تولید ربات در مقیاس نانو کاربردهای بسیار چشمگیری خواهد داشت. بویدن در این باره می گوید:

با استفاده از این فرایند می توان کارهای بسیاری صورت داد و با گسترش آن احتمالا شاهد پیشرفت‌هایی خواهیم بود که به ذهنمان هم خطور نمی کرد.

 

کپی کردن
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه