محققان چینی از تولد نخستین نوزادانی خبر دادند که از نظر ژنتیکی اصلاحاتی روی آنها اعمال شده است.

متخصصان دانشگاه علوم و فناوری «شنژن» آزمایشاتی را برای جایگزین کردن ژن CCR5 صورت داده اند که ویروس HIV هنگام آلوده کردن بدن انسان از آن استفاده می کند. بدین منظور از روش پیشرفته CRISPR/Cas9 استفاده شده که طی آن بخشی از DNA جدا شده و با توالی دیگری جایگزین می شود.

هدف محققان از ویرایش ژن های این دو نوزاد به نام های «لولو» و «نانا» ایمن سازی آنها در برابر HIV عنوان شده است. خوشبختانه این نوزادان کاملا سالم به دنیا آمده اند و نشانه ای از بیماری خاصی در آنها مشاهده نشده است.ویرایش ژنتیکی

این تیم تا کنون ویرایش ژنتیکی را روی رویان ۷ جفت پیاده سازی کرده که تنها در یک مورد به بارداری منجر شده است. طی این پروژه تخمک و اسپرم از والدین گرفته شده و با استفاده از روش IVF رویان شکل گرفته است. در مراحل بعد DNA به شکل مذکور اصلاح شده است.

سرپرست این تحقیق نتیجه آزمایش های خود را در ژورنال های معتبر ارائه نکرده و به انتشار یک ویدیو بسنده کرده که در زمینه های علمی چندان روش قابل قبولی به شمار نمی رود.

حتی اگر شواهد مستدلی از این دستاورد ارائه نشود، مطالعاتی از این دست حاکی از پیشرفت های چشمگیر در مدتی کوتاه هستند که به لطف کریسپر محقق شده است. پیش از این دانشمندان چینی برای پیاده سازی اصلاحات ژنتیکی در رویان انسان محکوم شده بودند اما در سال گذشته انگلیس و ژاپن نیز مجوزهایی لازم برای چنین تحقیقاتی را صادر کردند.

کریسپر علی رغم قابلیت های مهمی نظیر تغییر رنگ و طعم میوه ها، تبدیل باکتری به ذخیره کننده اطلاعات، کاهش نرخ سقط جنین، تسهیل درمان بیماری های ژنتیکی و غیره نگرانی هایی را در مورد احتمال ابتلا به سرطان برانگیخته است.

منبع: cnet

 

کپی کردن
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه