[vc_row][vc_column][vc_column_text]

بسیاری از مردم HTTP و HTTPS را با هم اشتباه می گیرند و فرق این تفاوت بین دو پروتکل Http و Https را نمی دانند. در این پست قصد داریم تفاوت پروتکل های HTTP و HTTPS را به طور ساده  در آتیل بیان کنیم.

HTTP چیست؟

همیشه لازم است که مفاهیم پایه را بدانید و بعد سراغ موضوعات پیشرفته برویم. به همین دلیل به طور خلاصه مفاهیم پایه را ذکر می کنم. HTTP مخفف Hyper Text Transfer Protocol است. HTTP پروتکلی است که از آن برای ارسال و دریافت اطلاعات بین سرور و کلاینت استفاده می شود. سرور کامپیوتری است که نقش وب سرور را دارد و کدها و فایل های وب سایت بر روی آن قرار دارد و کلاینت چیزی جز مرورگر شما نیست. HTTP مبادله اطلاعات بین کلاینت و سرور را مدیریت می کند. اولین HTTP فقط یک متد داشت که GET نامیده می شد که یک صفحه از سرور درخواست می شد و در جواب یک صفحه HTML ارسال می شد. اما آخرین نسخه HTTP دارای ۹ Request Method می باشد.

[/vc_column_text][us_message color=”green” icon=”fas|calendar-check”]در آدرس URL بیشتر وب سایت هایی که شما مشاهده می کنید پیشوند //:http وجود دارد. این پیشوند یعنی اینکه شما به سروری متصل شده اید که از پروتکل HTTP استفاده می کند. اما امروزه پروتکل HTTP دیگر راه امنی برای انتقال اطلاعات نیست و کاملا آسیب پذیر است و جای خود را به HTTPS داده است.[/us_message][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

وبسایت بدون SSL

HTTPS چیست؟

HTTPS یا Secure HTTP از ترکیب پروتکل HTTP با پروتکل SSL/TSL تشکیل شده است و امروزه مطمئن ترین راه برای انتقال اطلاعات است. ارسال و دریافت اطلاعات از طریق HTTPS به شکل رمزگذاری شده انجام می شود و دارای اجزای خاصی برای افزایش امنیت است.

وبسایت آتیل – دارای نشان HTTPS

 

همه درگاه های بانکی از پروتکل https استفاده می کنند و عملیات بانکی به صورت امن انجام می شود. زمانی که از طریق اینترنت کارهای بانکی خود را انجام می دهید حتما دو نکته را مدنظر قرار دهید. اول اینکه آدرس URL را با دقت ببینید که حتما صفحه باز شده برای همان بانک باشد و دوم اینکه پیشوند آدرس URL حتما HTTPS باشد.

زمانی که شما به عنوان  کلاینت یک درخواست را برای سرور ارسال می کنید، سرور در پاسخ یک لیست از متدهای رمزگذاری را ارسال می کند و از متدی که بین هر دو کامپیوتر مشترک است برای رمزگذاری استفاده می کند. در پروتکل HTTPS صفحه اینترنتی با استفاده از گواهینامه های دیجیتال رمزگذاری می شود. پروتکل SSL یا Secure Sockets Layer از یک سیستم رمزنگاری استفاده می کند که داده ها را با استفاده از دو کلید منحصر به فرد (مرورگر و سرور) انتقال می دهد.

تفاوت های بین پروتکل Http و Https:

پیشوند آدرس URL در پروتکل HTTP به صورت “//:http” و در پروتکل HTTPS به صورت “//:https” می باشد.

پروتکل HTTP امن نیست اما HTTPS به عنوان یک پروتکل امن شناخته شده است.

شماره پورت در این دو پروتکل متفاوت است. HTTP از شماره پورت ۸۰ و HTTPS از شماره پورت ۴۴۳ استفاده می کند.

در HTTP از گواهینامه های دیجیتال استفاده نمی شود. اما در HTTPS از گواهینامه های دیجیتال SSL استفاده می شود.

در HTTP داده ها رمزگذاری نمی شوند اما در HTTPS قبل از ارسال و دریافت، داده ها رمزگذاری می شوند.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

کپی کردن
0 دیدگاهبستن دیدگاه‌ ها

ارسال دیدگاه